Kontakt
– Morten M. Karlsen
Telefon: 66810643 / 48134487 morten@nettec.no
Vi har utallige eksempler på fortvilte butikkeiere som taper mye penger når det er feil på bredbåndet. Oppslag i sentrale vareregistre stopper opp, kundene kan ikke betale med kort og nye varer kan ikke bestilles. Det er ikke tvil om at en butikk er svært avhengig av tilgang til internett.
Heldigvis finnes det en rimelig og god backup-løsning. Mobilnettet egner seg utmerket for å lage redundant samband for fast bredbånd. Føringsveien er sannsynligvis helt forskjellig fra fast-nettet, noe som skaper pålitelighet i en feilsituasjon, og blir det feil i mobilnettet berører det mange, noe som igjen gjør at rask retting av feil blir prioritert høyt.
Mange løsninger baserer seg på innebygget mobil i en bredbåndsruter. Det man da bør tenke på er at ryker denne er man like langt, man har ikke backup for utstyret (CPE) – det er kun når linjen svikter man har backup. Men ofte viser det seg at det er feil på utstyret i butikken, en strømforsyning som er ødelagt eller at ruteren er slått ut av lynnedslag (overspenninger følger ofte telefonlinjen). Vi vil anbefale å ha mobil backup i en egen ruter, både pga større tryggehet, men også fordi denne kan lettere plasseres et sted hvor det er god dekning.
Nettec kan levere en løsning som …
- skifter automatisk til mobil når bredbåndet svikter
- er like raskt som fast bredbånd
- er enkel å montere – ingen ekstra kabling
- gir backup for alt utstyr i butikken som krever backup, inkl alle betalingsterminalene
- har en separat føringsvei adskilt fra fast bredbånd
- kan prioritert hvilken type trafikk som skal overføres på backup – kan være greit å stoppe video tross alt…
- kan varsle på e-post når backupen slår til